معرفی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 توسط شرکت خوشنام HP
یکی از رخدادهای مهم در این رقابت، معرفی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 توسط شرکت خوشنام HP بوده است

مقدمه
در دنیای فناوری اطلاعات، رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده برای نوآوری و ارتقاء محصولات ادامه دارد و هیچگاه از حرکت نمی‌ایستد. یکی از رخدادهای مهم در این رقابت، معرفی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 توسط شرکت خوشنام HP بوده است. سرورهای میکرو اما قدرتمند همواره نقش مهمی در ساختار شبکه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایفا کرده‌اند. شرکت اچ پی به عنوان یکی از پیشروهای تجهیزات شبکه، به منظور ارتقاء و به‌روزرسانی محصولات خود، سرورهای متفاوت و نوینی معرفی کرده است. یکی از این محصولات، سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 است که نسخه به‌روزرسانی شده از سرورهای G10 Plus محسوب می‌شود. در این فرصت قصد داریم به معرفی و بررسی اجمالی میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 بپردازیم.معرفی اجمالی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2
پسوند V2 یا به عبارت دقیق ورژن دو نشان دهنده این است که با نسل دوم سرورهای HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus طرف هستیم. در میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 تفاوت‌های مهمی وجود دارد. این میکرو سرور کوچک‌ترین عضو خانواده سرورهای HPE است که از آخرین پردازنده‌های اینتل سری Xeon E و Pentium Gold پشتیبانی می‌کند. این سرور ابعاد فیزیکی بسیار کمی دارد و می‌توانید آن را به صورت عمودی یا افقی در محیط‌های مختلف نصب کنید. میکرو سرور ProLiant نسل جدید به عنوان یک سرور کوچک و ظریف با عملکرد قوی و هزینه‌ی مقرون به‌صرفه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط معرفی شده است. این سرور به ویژه برای سازمان‌هایی که اتاق سرور ندارند اما به یک سرور با قابلیت اطمینان و عملکرد بالا نیاز دارند، گزینه‌ی ایده‌آلی است.
یکی از تغییرات مهم HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 نسبت به نسخه قبلی ابعاد کوچکتر آن است که ناشی از انتقال منبع تغذیه 180 واتی به خارج از محفظه‌ی سرور می‌باشد. با این کار علاوه بر کاهش ابعاد کلی میکرو سرور ،دمای داخلی آن نیز به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین دیگر نیازی به تجهیز سرور به فن‌های متعدد جهت تعدیل دما نمی‌باشد. این موضوع باعث کاهش سر و صدای سرور شده است.

اتصالات میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2
راهنمای تحصصی انتخاب سرور

 

با برداشتن پنل جلوی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2، به چهار شکاف 3.5 اینچی برای نصب درایورهای SATA دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین با استفاده از دو اهرم تاشو در قسمت داخل که در دو طرف بدنه تعبیه شده است، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دیگران قادر به جدا کردن پنل جلو نباشند. مادربورد سرور میکرو اچ پی  به واسطه 2 پیچ به بدنه متصل است که با باز کردن آن می‌توانید مادربرد را جدا کنید. سینک سیستم خنک کننده پردازنده در میان مادربرد جلب توجه می‌کند. در کنار آن دو شکاف DDR4 رم دستگاه که هر کدام حداکثر تا 32 گیگابایت UDIMM با ECC را با پشتیبانی می‌کنند، قرار گرفته است.

سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 از تنظیمات نرم‌افزاری RAID) (HPE Smart Array S100i SR Gen10 پشتیبانی می‌کند، که به عنوان یک جایگزین مناسب برای تنظیم‌های RAID مبتنی بر سخت‌افزار شناخته می‌شود. همچنین، یک کنترلر RAID سخت‌افزاری با نام HPE Smart Array E208i-p SR Gen10 Controller نیز در دسترس قرار دارد. نکته‌ی مهم در اینجا این است که تنها یک اسلات توسعه PCIe3 x16 در دستگاه وجود دارد، بنابراین انتخاب RAID سخت‌افزاری تنها به معنای محدود کردن گزینه‌های توسعه می‌باشد.

کارایی و قابلیت‌های شبکه میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2
امتیاز بنچمارک PCMark10 Essentials سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 برابر با 4419 است که برای یک سرور نمره بسیار مناسبی است. امتیاز Cinebench R23 به ترتیب برای هسته تکی 973 و برای حالت چند هسته‌ای 2483 است. این موضوع نشان می‌دهد که پردازنده چندان پرقدرت نیست، اما برای کاربری عادی کافی است. با توجه به 4 عدد پورت شبکه، این سرور اچ پی برای شبکه‌های شرکتی با زیرشبکه‌های جداگانه مناسب می‌باشد.
ارتفاع میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 نسخه‌ی جدید، نصف ارتفاع نسل قبلی است و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. ابعاد آن حتی از یک کیس کامپیوتر معمولی کمتر است. ویژگی‌هایی چون HPE iLO 5، نظارت از راه دور، بازیابی و نگهداری در سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus در دسترس هستند. چهار پورت شبکه‌ای که در این سرور تعبیه شده‌اند، به طور کامل نیازهای شبکه را برای مشتریان تجاری کوچک به خوبی برطرف می‌کنند. همچنین، این سرور از کارت‌های اختیاری 1GbE و 10GbE BASE-T و SFP+ standup پشتیبانی می‌کند. از این رو برای افرادی که به امکانات بیشتری نیاز دارند گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

پردازنده‌های سازگار با میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2
سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 به منظور ارائه عملکرد بهتر و کاهش هزینه با پردازنده‌های Intel Xeon E-2300 و Intel Pentium Gold در نمونه مقرون به صرفه ارائه می‌شود.
• پردازنده G6405 Intel Pentium Gold با فرکانس 4.1 گیگاهرتز، دو هسته، 4 مگابایت حافظه نهان L3 و پشتیبانی از رم HPE DDR4.
• پردازنده قدرتمند Xeon E-2300 با فرکانس 4.1 گیگاهرتز، چهار هسته، 8 مگابایت حافظه نهان L3 و پشتیبانی از رم HPE DDR4.

تامین انرژی و خنک‌کنندگی
در قاب جمع‌وجور میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 جایی برای یک منبع تغذیه داخلی وجود ندارد، به همین دلیل با یک آداپتور 180 وات با ولتاژ 19.5 ولت و جریان 9.3 آمپر عرضه می‌شود. برای تعدیل دما از یک فن 7 میلی‌متری استفاده شده که صدای بسیار کمی در حدود 24 دسی‌بل تولید می‌کند.

راهنمای تخصصی انتخاب سرور
راهنمای تخصصی انتخاب سرور

کیت فعال‌سازی iLO و سیستم‌عامل‌ها
با استفاده از کیت فعال‌سازی iLO می‌توانید میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 را با یک پورت شبکه اضافی گسترش دهید که تنها برای مدیریت از راه دور این سرور ایجاد شده است. با ویژگی‌های iLO 5 Essentials می‌توانید از راه دور از طریق IRC/Virtual KVM آن را کنترل یا روشن و خاموش نمایید. از سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 با سیستم‌عامل‌های مختلف می‌توانید برای مقاصد متفاوت استفاده کنید.
• TrueNAS برای استفاده به عنوان یک سرور فایل
• Windows Server 2019 یا 2022 با Active Directory برای مدیریت مرکزی و ورود کاربران به شبکه
• Linux برای سرورهای مجازی‌سازی با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی VMware

امنیت سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2
سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 یک میکرو سرور استاندارد صنعتی است که توسط قول دنیای فناوری Hewlett Packard Enterprise ارائه شده است. سیستم عامل اصلی آن به صورت مستقیم با سیستم امنیتی سیلیکونی تعبیه شده در ارتباط است. این حفاظت امنیتی با Silicon Root of Trust آغاز می‌شود. همچنین با استفاده از قابلیت Secure Recovery، می‌توان تنظیمات سرور را به تنظیمات کارخانه بازگرداند. میکرو سرور اچ پی دارای گزینه‌های امنیتی اضافی است که با استفاده از ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM)، از دسترسی‌های غیرمجاز به سرور جلوگیری و اطلاعات مهم را در سرور به صورت کد شده ذخیره می‌کند تا اعتبار سرور حفظ شود.

استفاده بهینه از امکانات سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2
امکانات سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 به طور پیشفرض برای استفاده مدیر سیستم بهینه شده است. مدیر سیستم می‌تواند سرور را به گونه‌ای پیکربندی و سفارشی کند که نیازهای خاص شبکه شرکتی را برآورده سازد. این میکرو سرور با استفاده از امکانات و تنظیمات مختلف، می‌تواند برای حداکثر کارایی و بهره‌وری بهینه شود.
• پیکربندی شبکه برای بخش‌ها: چهار پورت شبکه در سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 امکان استفاده در شبکه‌های داخلی را به صورت زیر شبکه فراهم می‌کند. این امر امنیت افزوده، کنترل و دسترسی به شبکه‌ها را تضمین می‌نماید.
ا اشتراک گذاری فایل و ذخیره‌سازی: میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 را می‌توان به عنوان یک سرور فایل پیکربندی کرد، تا امکان اشتراک گذاری فایل را برای کاربران فراهم شود. با استفاده از نرم افزار TrueNAS می‌توان ویژگی‌های پیشرفته مدیریت فایل را تنظیم و راه اندازی نمود.
• مدیریت مرکزی کاربر با Active Directory: میکرو سرور اچ پی ProLiant Gen10 Plus V2 به راحتی با دامنه Active Directory ادغام می‌شود و امکان مدیریت مرکزی کاربران را فراهم می‌کند. حساب‌های کاربری در یک مکان واحد مدیریت می‌شوند و کاربران می‌توانند با استفاده از اطلاعات ورود خود به سیستم‌ها و خدمات مختلف دسترسی پیدا کنند.
مجازی‌سازی با VMware Share: با استفاده از VMware Share می‌توان فرایند مجازی‌سازی را در میکرو سرور HPE راه اندازی نمود. این قابلیت امکان ایجاد و مدیریت ماشین‌های مجازی را فراهم می‌کند و اجرای سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های مختلف را روی یک سرور فیزیکی به صورت انعطاف‌پذیر ممکن می‌سازد.

جمع بندی
به طور کلی، HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 یک راه‌حل قدرتمند و چند منظوره برای کاربران و دفاتر خانگی، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMBs) است. با قابلیت توسعه و انعطاف در استفاده از سیستم‌عامل‌های مختلف، کاربران می‌توانند زیرساخت IT و شبکه خود را شخصی‌سازی کنند. از مهم‌ترین مزایای HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus v2 می‌توان به تجهیز آن به چهار پورت شبکه، سهولت در نصب و راه‌اندازی و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. از سوی دیگر بزرگ‌ترین وتنها ضعف میکرو سرور اچ پی استفاده از پردازنده نه چندان قدرتمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست